Toyota Auto Finland Oy – Myyntipuhelulla rakennetaan yhteistyötä

25.08.2021

Viime vuonna Toyota Auto Finland Oy:llä hyödynnettiin virtuaalikoulutuksen tuomia mahdollisuuksia. Syksyn aikana yrityksen koko automyyntiverkosto koulutettiin etänä. Toyotan koulutuspäällikkö Päivi Lestelin kuvailee, että kyseessä oli massiivinen koulutus, sillä yrityksen verkostossa on satoja myyjiä.

”Teppo on kouluttanut Toyota-verkostoa jo useita vuosia, ja hän taipui hienosti myös virtuaaliseen kouluttamiseen. Etäkoulutukset vaativat myös osallistujilta enemmän omatoimisuutta ja sitoutumista”, Lestelin kertoo.

Virtuaalisen massakoulutuksen lisäksi yrityksessä on toteutettu Tepon johdolla muun muassa yritysautomyyjien valmennuksia sekä huollon asiakaspalvelun valmennuksia. Automyynnin johtoa on puolestaan koulutettu valmentavaan esimiestyöhön ja myyjien johtamiseen.

Usein valmennukset ovat 6–10 henkilön pienryhmätoteutuksia. Tyypillisesti ensin koulutetaan myynnin johto ja sen jälkeen myyjät. Valmennettavina voi olla tietyn Toyota-liikkeen tai eri Toyota-toimipisteistä yhteen kutsuttua henkilökuntaa Suomesta. Valmennuksen päätteeksi myynnin johto ja myyjät laativat yhdessä tavoitteet sekä suunnitelman, miten haluttuihin tavoitteisiin päästään. 

Esihenkilöiden kouluttamisella varmistetaan se, että esihenkilöillä ja myyjillä on yhteinen päämäärä ja että esihenkilö pystyy tukemaan mahdollisimman paljon myyjää yhteisten tavoitteiden saavuttamisessa. Myyntityö on yhteistyötä!

Kouluttajan oma myyntitausta näkyy

Lestelin pitää Tepon pienryhmätoteutuksia ja yksilöllisiä soittovalmennuksia tehokkaina. Niissä myyjä saa yhdessä kouluttajan kanssa harjoitella asiakkaan tarpeiden kartoitusta sekä asiakkaiden tarpeisiin sopivia myyntispiikkejä. Lestelinin mukaan on arvokasta, että myyjä saa välittömän palautteen toiminnastaan, minkä jälkeen toimintatapoja on nopea parantaa jopa heti seuraavaan asiakaskontaktiin.

”Tepolla on pitkä kokemus myyntityön tekemisestä, ja se myös näkyy valmennustilanteissa. Yritysmyynti on sykliltään hidasta, mutta jokaisella soitolla ja asiakaskohtaamisella kehitetään luottamusta myyjän ja asiakkaan välillä sekä pohjustetaan seuraavaa kauppaa. Yksikään asiakaskontakti ei ole turha”, kertoo Lestelin.

”Tepon kanssa on äärettömän mukava tehdä yhteistyötä. Kouluttajana Teppo on intohimoinen, ja se välittyy valmennuksissa. Hän saa aina kaiken kuulostamaan hyvin yksinkertaiselta. Toki Teppo myös haastaa osallistujia miettimään omia toimintatapojaan ja niiden vaikutuksia menestyksekkääseen myyntityöhön.  Valmennuksen jälkeen myyntijohto saa menestyseväitä myyjien johtamiseen ja myyjä puolestaan myyntityön tekemiseen”, Lestelin kehuu.

Toyota Auto Finland Oy vastaa Toyota- ja Lexus-autojen ja -varaosien maahantuonnista ja markkinoinnista sekä erilaisten Toyota-palvelujen tarjoamisesta Suomessa. Toyota on johtanut rekisteröintitilastoja useana vuonna peräkkäin, ja sen markkinaosuus henkilöautoista on noin 13 prosenttia ja pakettiautoista lähes 12 prosenttia. Toyota-asiakkaita palvelee 58 täyden palvelun autotaloa sekä 26 valtuutettua korjaamoa. Lisäksi yrityksen jälleenmyyjäverkosto työllistää noin 2 000 ammattilaista.

Teksti: Oodia/Heta Jyrälä