LähiTapiola Varsinais-Suomi – Strategian uudet painopisteet haltuun

25.08.2021

Viitisen vuotta sitten LähiTapiola otti käyttöönsä uuden elämänturvastrategian. Uuden strategian myötä haluttiin kehittää asiakaslähtöisyyttä ja laatua, jotta elämänturvaa osattaisiin tarjota kokonaisvaltaisemmin vauvasta vaariin.

”Teppo on todella konkreettinen valmentaja, joka heittäytyy ja antaa mallisuorituksia oikeiden asiakkaiden parissa. Koska Teppo on itsekin myyjä, hän osaa puhua myyjien kieltä”, kertoo liiketoimintajohtaja Olli Alho LähiTapiola Varsinais-Suomesta.

Uuden strategian mukaisia painopisteitä otettiin haltuun useammalla ryhmävalmennuksella viimeisten viiden vuoden aikana. Valmennuksia tehtiin uusasiakashankinnan tekijöille, toimiston palveluneuvojille ja yritystiimille sekä sijoitusmyynnin spesialisteille LähiTapiola Varsinais-Suomelle ja Länsi-Suomelle.

”Kaikissa valmennuksissa oli sama rakenne, eli pari kolme päivää ryhmävalmennuksia, joiden jälkeen tehtiin yksilövalmennusta ja käytännön treeniä aidoissa myyntitilanteissa”, Alho kuvailee.

Opit edelleen hallussa

Uusasiakashankkija Kristian Helander oli yksi ensimmäisen ryhmän valmennettavista. Hänellä ovat edelleen aktiivisessa käytössä Tepolta saadut opit. Helander muistaa yhä, miten käytännön harjoittelussa aluksi jännitti, kun toinen oli kuuntelemassa, mutta valmentajan läsnäoloon tottui nopeasti.

”Koulutus oli hyvä startti työlleni vakuutusmyynnin parissa, mutta varmasti myös kokeneemmat myyjät saavat valmennuksista paljon irti. Teppo oli mieluisa ja käytännönläheinen kouluttaja, joka piti kaikkien mielenkiinnon päivän aiheessa. Parasta olivat konkreettiset vinkit omaan tekemiseen ja päivittäiseen myyntityöhön”, Helander kertoo.

Valmennuksilla mainioihin tuloksiin

Valmennuksista alkoi yrityksen kasvuvaihe. Alhon mukaan 3–4 vuodessa asiakkaiden nettokasvu oli noin 14 prosenttia, reilusta 70 000 asiakkaasta yli 80 000 asiakkaaseen. Myös tuotepeitto eli asiakkaiden keskittämisaste nousi reilusti.

LähiTapiola Varsinais-Suomi on vakuutusyhtiö, joka huolehtii asiakkaidensa turvallisuudesta, terveydestä ja taloudesta. Jokainen LähiTapiola-ryhmän paikallisyhtiöistä on oman seutunsa tekijä, joka tuntee oman kulmakunnan ihmiset, yritykset ja ympäristön. Henkilökohtaisuus varmistaa, että mahdolliset vahingotkin hoituvat paikallisesti ja että oman vahinkokäsittelijän kanssa pääsee tarvittaessa keskustelemaan.

”Teppo soittelee ja kyselee kuulumisia sekä kartoittaa tarpeitamme säännöllisesti, joten siinä samalla huomaamme helposti erilaiset kehityskohteet ja haasteet. Koulutamme henkilöstöä paljon myös sisäisesti, ja myös Tepon kanssa teemme varmasti jatkossakin yhteistyötä”, sanoo Alho.

Teksti: Oodia/Heta Jyrälä